Duurzame verandering van patronen. Kan dat?

Voortdurend worden we uitgedaagd om te veranderen, effectiever te zijn: in je communicatievaardigheden, in gedrag, op je werk met collega’s, thuis met je geliefde(n).

Je wilt je bijvoorbeeld meer laten horen in het teamoverleg. Of je neemt je voor vaker ‘nee’ te zeggen, als je weer het zoveelste klusje met een deadline toegeschoven krijgt. Maar toch doe je niet wat je van plan was. Je liet je onvoldoende horen, op dat belangrijke moment. Wat maakt dat sommig gedrag zo hardnekkig is en daarom lastig te veranderen?

Emoties

Weten wat je wilt veranderen is blijkbaar niet voldoende om daadwerkelijk te doen! Dat heeft alles te maken met onze emoties en gevoelens. Die zijn de sleutel tot ons vertrouwde en ingesleten gedrag. Maar ze zijn ook een sleutel tot verandering!

Neem het voorbeeld van de wens om je meer te laten horen in het teamoverleg. Als je gewend bent te stil te zijn, kunnen bij je voornemen je zichtbaar te maken,  angst- of schaamtegevoelens opkomen. Dus doe je het niet en houdt je je mond. Of je doet het halfslachtig, waardoor je niet echt gehoord wordt. Deze gevoelens zijn gekoppeld aan je vroegere ervaringen.

Patronen in gevoel, denken en gedrag

Als kind waren er in de gezinssamenstelling bij bovenstaand voorbeeld vast goede redenen om zich ‘gedeisd’ te houden. Misschien trok een  broer of zus negatieve aandacht van de ouders en probeerde het kind vooral lief te zijn en niet op te vallen, ‘want ze hebben al genoeg aan hun hoofd’, of ouders waren druk bezet met zichzelf. Zo kan het gaan. Dat gedrag, zich gedeisd houden, werd een PATROON. Voor je het weet, hoort het bij je en voelt het onbekend en te spannend om ‘zoveel aandacht te vragen’ in een teamoverleg. Die kindgedachten en gevoelens neem je mee als volwassene.

Duurzaam veranderen

Door stil te staan bij je persoonlijke achtergrond en de ontstaanswijze van het gedrag, het patroon, met bijkomende gedachten en gevoelens, ontstaat stapsgewijs ruimte voor verandering. Het ‘angstige kind’ kan herkend worden en de volwassen ‘ik’ kan meer regie gaan nemen voor wat nodig is in het hier en nu en gaan experimenteren met het gewenste gedrag.

Het is een illusie te denken dat je op een dag volkomen anders bent en doet. Duurzame verandering van een patroon is mogelijk, maar in spannende situaties blijft het regelmatig bewustzijn vragen. ‘Oh ja, ik trek me weer terug’. Maar je hebt de tools nu om het anders te doen.

Van buikpijn naar vertrouwen

Vaak gaat nieuw gedrag gepaard met ongemak, onzekerheid, buikpijn. Het lijf en hoofd zegt: ‘ho, stop, onbekend, niet veilig’.
Langzaamaan ontdek je dat het ongemak verdwijnt en dat het veiliger gaat voelen. Door te gaan doen. Om te beginnen in een veilige setting. Niet meteen in dat spannende overleg. Reflecteren op je ervaringen helpt bij de verandering.

Verbeteren van jouw van communicatiestijl of gedrag

Wil jij effectiever communiceren en handelen? Je belemmerende gedachten op het spoor komen en echt veranderen?
Kijk dan eens bij Persoonlijke Coaching.

Wil je alleen reageren op dit blog? Hieronder ben je van harte welkom. Je persoonlijke gegevens zijn niet zichtbaar voor anderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *