Stress en burn-out

Heb je teveel stress, voel je je overbelast en doodmoe? Dreig je uit te vallen op je werk, heb je ingrijpende life events achter de rug, of zit je er nog middenin? Ben je in de ziektewet door overspannenheid of een burn-out en zoek je hulp bij je re-integratie?

Ik kan je helpen te onderzoeken hoe je meer kunt ontspannen, je plezier hervinden en grip te krijgen op je situatie, ter preventie van overspannenheid en burn-out en bij je herstel.

Wat is je situatie nu?

Ben je overspannen, heb je een burn-out of een depressie, een combinatie van beiden (dit gaat vaak samen)? Of is er iets anders aan de hand?
Ik doe geen diagnose, daarvoor is een huisarts of bedrijfsarts nodig. Maar ik kan wel een inschatting maken van je situatie en wat nodig is, op basis van een verkennend gesprek.

Acute nood en terug naar een basisniveau
Staat je hoofd en lichaam in de ‘overdrive’ door langdurige stress, slaaptekort, angst of paniek, dan is snelle aktie en gerichte begeleiding nodig. Je symptomen hebben aandacht en behandeling nodig, omdat je zenuwstelsel overprikkeld is. Je stresshormonen moeten terug gebracht worden naar een basisniveau. Met name je lichaam heeft allereerst aandacht nodig en moet tot rust gaan komen. Slaaptekort is vaak één van de symptomen. Dat moet zo snel mogelijk verbeteren.
Maar er zal ook aandacht zijn voor: fysieke ontspannende activiteiten, je conditie, balans ontspanning- inspanning, stresserende factoren en prikkels, voeding, eventuele verslavingen en dag-nachtritme.

Van basisniveau naar meer energie en belastbaarheid
Als er meer basisrust en ontspanning is, kan een volgende stap gemaakt worden: aan de slag met je herstel, je belastbaarheid en eventuele re-integratie. Misschien heb je aanvullend fysieke ondersteuning nodig: haptotherapie, yoga, fysiotherapie, sportschool. Dit hangt af van je situatie en diagnose.

Zelfkennis over jouw persoonlijke bijdrage aan de ontstane situatie en acceptatie van hetgeen gebeurd is, draagt bij aan je herstel en verandering. Vaak zijn het je denk-en gedragspatronen, met bijkomende gevoelens die grote invloed hebben op je omgang met stress, werkdruk en daarom aandacht nodig hebben.

Ik kan je helpen jezelf beter te leren kennen, zodat je verantwoordelijkheid kunt nemen voor zelfzorg en belastbaarheid, zodat je niet in oude patronen en valkuilen terecht hoeft te komen.

Werkwijze

Ieder traject is maatwerk. Zeker bij stress en burn-out gerelateerde vragen, wordt uitgebreid aandacht besteed aan de balans hoofd, hart, lijf.

De Zelfkennismethode (ZKM) is een effectieve vorm van zelfonderzoek, omdat het op een gestruktureerde en relatief snelle manier, in 4-6 weken, doorvoeld inzicht geeft in je stresspatronen, de achtergrond ervan en helpt daadwerkelijk nieuw gedrag te ontwikkelen en energiegevende oplossingen te vinden voor de toekomst.

Valkuilen zullen vermoedelijk blijven, maar je weet ze sneller te herkennen. Met de opgedane inzichten ga je nieuw effectiever gedrag in de praktijk ontwikkelen, zoals begrenzen, hulp vragen, je behoeften en gevoelens delen met anderen. Je ontdekt hoe je een meer accepterende en verzachtende houding ten opzichte van eigen gedrag en denkwijzen ontwikkelt. Je bent dichterbij jezelf.

Naast de ZKM werk ik met oefeningen op het gebied van ademhaling, mindfulness, zelfcompassie en hartcoherentie. Ook werk ik in een netwerk samen met hapto – en fysiotherapeuten.

Lees mijn blog Stress, (bijna) burn-out en de samenhang met ons streven naar perfectie

Werkgever

Wanneer jouw werkgever een coachingstraject aanraadt, hebben jij en ik eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Als je door wilt, neem ik contact op met je werkgever om de (gezamenlijke) doelen van het traject te bepalen. Eventueel vindt  een driegesprek plaats, voor de start. Tijdens het traject wordt je privacy vanzelfsprekend gewaarborgd.

Wil je meer weten, of vrijblijvend kennismaken?
Neem contact op of bel 06 – 41 72 42 04.